Doel 8.2.1
We bieden gastvrije dienstverlening rondom alle levensgebeurtenissen van inwoners
In aansluiting op de visie op dienstverlening van 2015 is het onze ambitie om de dienstverlening rondom levensgebeurtenissen zo gastvrij en op maat als mogelijk in te richten. Voor aangifte geboorte, het regelen van een huwelijk, het verlengen van een rijbewijs etc. is de Zwolse inwoner verplicht om met ons zaken te doen. Dat verplicht ons om het voor de burger zo gemakkelijk en aangenaam mogelijk te maken.
Criteria
We bieden gastvrije dienstverlening rondom alle levensgebeurtenissen van inwoners, zodanig dat:
- de inwoner tevreden is over onze dienstverlening
- de inwoner waar mogelijk digitaal zaken met ons kan doen
- de kwaliteit van de basisregistratie personen en de begraafplaatsenadministratie op orde is en blijft
- we waar het zinvol is meedoen in pilots en samenwerkingen
Toelichting
Identiteitsfraude en woonfraude
Het voorkomen en bestrijden van identiteitsfraude en woonfraude is een wettelijke taak. De gemeente werkt hierbij o.a. samen met in- en externe partners en breidt dit netwerk uit. Ook nemen we deel aan het project ‘Landelijke aanpak adreskwaliteit’ (LAA). Dat werpt zijn vruchten af. De kwaliteit van de gegevens in de basisregistratie personen (BRP) is hoog. Daar profiteren niet alleen gemeentelijke diensten en woningbouwcorporaties van maar ook de landelijke afnemers van persoonsgegevens, zoals belastingdienst, pensioenfondsen, Sociale Verzekeringsbank en DUO. We krijgen specifieke risicoprofielen en risico-adressen inmiddels sneller in beeld. In 2017 zijn er structurele middelen beschikbaar gekomen voor een adresonderzoeker op deze taak en 2 jaar dekking voor een coördinator. Voor deze laatste wordt thans geworven. Er zijn dit jaar ruim 300 adresonderzoeken verricht in het kader van de LAA. In 100 gevallen bleek een nader onderzoek nodig omdat het geregistreerde adres inderdaad niet klopte. Daarnaast hebben er ruim 500 adresonderzoeken plaatsgehad op basis van aangifte door nieuwe bewoners, een verzoek van een andere gemeente of een instantie als een deurwaarder, de Belastingdienst of een gemeentelijke ketenpartner. In een kleine 60% leidde het onderzoek tot een uitschrijving van betrokkene uit de basisregistratie BRP.
Regionale samenwerking / kenniscentrum
Zwolle is op het gebied van Burgerzaken een kenniscentrum voor de omringende gemeenten. Die gemeenten bellen ons regelmatig. Mogelijk worden bepaalde (specialistischer) taken in de toekomst ondergebracht bij grotere (regio)gemeenten. Zwolle wil hierin een trekkende rol vervullen en alvast voorsorteren op deze ontwikkelingen. In 2016 zijn daarom eerste verkenningen van samenwerkingsmogelijkheden gedaan met de gemeenten Hattem en Dalfsen. Beoordeling van buitenlandse (bron)documenten en naturalisatie zijn taken die zich hier goed voor lenen. In 2017 heeft dat nog niet geleid tot samenwerkingen, dit door terughoudendheid van deze 2 gemeenten. We zetten de gesprekken voort in 2018.
Digitalisering dienstverlening
In oktober 2017 hebben we de mogelijkheid gerealiseerd voor onze inwoners om burgerzaken producten (zoals een verhuizing of een uittreksel) digitaal aan te vragen via www.zwolle.nl. Dit is een grote stap in verdergaande digitalisering van dienstverlening. De klant kan nu met DigiD deze diensten aanvragen. De afwerking in de backoffice gaat volledig digitaal en zaakgericht. Medio 2018 zullen de modules voor de volgende levensgebeurtenissen beschikbaar komen voor de inwoner: geboorteaangifte, regelen huwelijk en aangifte overlijden. Vervolgens wordt een half jaar lang gemeten of een geboorteloket in Isala nog gewenst / nodig is of dat we kunnen volstaan met enkele tablets op de kraamafdeling, waarmee de ouders op het kraambed hun aangifte kunnen doen.
Bezorgen reisdocumenten en rijbewijzen
Het college heeft in het voorjaar besloten tot het bezorgen van reisdocumenten volgens het ‘profijtbeginsel’: degene die bezorging wenst, betaalt er voor. Hiermee wijken we af van diverse andere gemeenten, die per bezorging zelf circa 5 euro bijdragen. Het aantal bezorgingen in Zwolle is erg beperkt, enkele documenten per week.
De pilot voor het digitaal aanvragen van een rijbewijsverlenging is meerdere malen uitgesteld en vangt nu pas op 1 maart 2018 aan. Zwolle neemt geen deel aan deze pilot omdat daarvoor geen ruimte meer werd geboden door de Rijksdienst voor het Wegverkeer. De gevolgen voor de gemeente op langere termijn (formatie en legesopbrengsten) zijn waarschijnlijk behoorlijk en worden in 2018 inzichtelijk gemaakt.
VerkiezingenIn 2017 zijn er Tweede Kamerverkiezingen geweest. De opkomst in Zwolle was de hoogste sinds midden jaren 70. Door de vele deelnemende partijen, vergde vooral het tellen van de stemmen veel tijd. Het verplichte handmatige verwerken ervan (omdat hacks werden gevreesd) vergde extra inspanningen. Desondanks verliep de verkiezing goed.
Eind 2017 is gestart met de voorbereiding voor de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart 2018. Deze worden gecombineerd met een landelijk referendum over ‘Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten’.
Begraafplaatsen
Op 25 november vond de jaarlijkse lichtjestocht ‘Herdenken belicht’ plaats op begraafplaats- en crematorium Kranenburg en begraafplaats Bergklooster. Ruim 1.200 belangstellenden liepen de met fakkels en vuurpotten verlichte route. Langs de route was er op diverse plekken muzikale omlijsting. Deze tocht wordt gezamenlijk georganiseerd door het uitvaartcentrum Kranenburg, de Zwolse begrafenisondernemers, de gemeente en de Rova.
Enkele prestatiecijfers bij dit doel:
De dienstverlening op kanaal publieksbalie scoorde in 2017 een 8,4 (2016: ook 8,4).
De kwaliteit van de basisregistratie personen (BRP) is op niveau: 99,2% van de persoonslijsten is eind 2017 correct (wettelijke norm hiervoor is 99,0%)