Landelijk wordt deregulering steeds meer omgevormd tot passende regels. Die ontwikkeling zet zich ook in 2017 door.

Bepaalde regels en werkwijzen in de gemeentelijke organisatie zijn mogelijk een belemmering voor hulp bij nieuwe initiatieven. Wij kijken welke regels belemmerend werken en ertoe leiden dat er soms niet direct op een initiatief ingespeeld kan worden. Onnodige regelgeving wordt losgelaten. Gemeenten benaderen ministeries actief wanneer regels knellen en gaan met hen in gesprek over het houden van pilots om knellende regels tegen te gaan. Wanneer Zwolle last heeft van landelijke wetgeving, doen we mee aan experimenten waarbij gemeenten de ruimte krijgen. Dat levert kennis, ervaring bewustwording op.  Zonder die bewustwording worden incidenten en problemen vaak vertaald in voorstellen voor nieuwe regels. De samenleving ontwikkelt zich steeds verder. Regels die duidelijk een algemeen aanvaard doel nastreven, worden door iedereen geaccepteerd. Bij alle regels is het doel het centrale thema. In de samenleving is er steeds meer een roep om na te gaan of regels noodzakelijk zijn of niet. Ook landelijke regels.

Criteria

We heffen overbodige regels op of gaan deze versoepelen , zodanig dat:

  • de ondernemer eind 2017 zal ervaren dat onze regeldruk beduidend is verminderd

Toelichting

In 2017  is gekeken naar alle regels die al langere tijd bestaan en die wellicht overbodig zijn of aanpassing behoeven. Het aantal verordeningen is in 2017 met drie afgenomen. Daarnaast zijn specifieke onderwerpen opgepakt om verder uit te werken in 2018. Dat betreft de beleidsregels en nadere regels rondom reclame (bij de evaluatie van de APV).

In 2017 heeft Zwolle zich landelijk met name actief opgesteld rondom de Drank- en Horecawet om bij de evaluatie van deze wet ook ruimte te krijgen voor nieuwe concepten. Tot nu toe heeft de evaluatie nog niet tot een nieuw wetsvoorstel geleid. De nieuwe minister van VWS heeft een preventie akkoord voor onder andere alcohol gepresenteerd. Dat zal ook zijn weerslag hebben op de evaluatie van de Drank- en Horecawet zo is de verwachting.

Daarnaast is Zwolle actief in het kloosterhoeveberaad, een afstemoverleg van met name grote gemeenten. Zwolle wil samen met de deelnemende gemeenten, VNG en de ministeries van BZK en EZK voor concrete knelpunten op het gebied van regeldruk oplossingen bieden.

Verder willen we de inspanningen op het gebied van passende regels meer uitdragen d.m.v. publicaties. In 2017 is dat niet gelukt. In 2018 willen we meer hierover publiceren.

Enkele prestatiecijfers bij dit doel:

  • Uit het klantonderzoek ondernemers één resultaat:  het percentage ondernemers dat de regeldruk in Zwolle als (heel) hoog ervaart lag eind 2016 op 21%, vanwege de kleine steekproef is dit vergelijkbaar met de meting van eind 2014 (25%).
  • Het aantal verordeningen lag eind 2017 op 95 (eind 2016: 98 / eind 2015: 96).
  • Het aantal beleidsregels lag eind 2017 op 96 (eind 2016: 93 / eind 2015: 90).