Wij streven naar een schuldenvrije toekomst voor degenen die zijn toegelaten tot een minnelijke of wettelijke schuldregeling. Dit is niet voor iedereen realiseerbaar en dan zullen we de situatie beheersbaar maken voor de schuldenaar. Indien een inwoner structureel afhankelijk is van ondersteuning op het terrein van financieel beheer organiseert de gemeente die ondersteuning.  In geval van niet-zelfredzaamheid organiseren of bieden we structurele ondersteuning. We doen de aanvragen binnen de wettelijke termijn af.

Criteria

We lossen de problematische schulden op of maken de problematische schulden voor inwoners beheersbaar, zodanig dat:

  • Schulddienstverlening makkelijk bereikbaar is voor alle Zwollenaren.
  • Mensen weer voorbereid worden op financiele zelfredzaamheid en geen nieuwe schulden meer maken.
  • Inkomen en uitgaven van schuldenaren in evenwicht zijn.
  • Mensen een minnelijke of wettelijke schuldregeling met schone lei afsluiten.

Toelichting

Vorig jaar is het beleidsplan schulddienstverlening door de gemeenteraad vastgesteld. Met het beleidsplan is ingestemd met intensivering van de schulddienstverlening voor mensen met financiële problemen. De toegang tot de schulddienstverlening is in het najaar 2017 verbeterd. Bijvoorbeeld zelfstandigen met een lopend bedrijf komen nu in aanmerking voor een schuldregeling. In het najaar 2017 is extra subsidie beschikbaar gesteld voor Op Orde en de sociale raadslieden zodat de wijkteams worden ondersteund bij het verlenen van schuldhulp aan inwoners in de wijk. De wettelijke schuldregeling wordt in 82% van de gevallen afgesloten met een schone lei. Voor mensen in de minnelijke schuldregeling wordt 69% afgesloten met een schone lei.

Sinds 2017 participeert Zwolle in het initiatief van het ministerie SZW met de pilot Vindplaats Schulden. Bij het inrichten van deze pilot is veel aandacht besteed aan privacy. Wij ontvingen van energiebedrijven en woningcorporaties al meldingen over betalingsachterstanden. Dat is niet nieuw. Voor de meldingen van de ziektekosten verzekeraars is de wet aangepast. De gegevens die wij ontvangen kwamen verspreid binnen en we reageerden op elke melding individueel. Met Vindplaats Schulden worden de gegevens door BKR samengevoegd aan gemeentes aangeleverd.  

In nauw overleg met de BKR, woningbouwverenigingen, energieleveranciers en ander betrokken partijen is telkens zorgvuldig afgewogen of:

  1. niet meer dan noodzakelijke persoonsgegevens worden uitgewisseld;
  2. voldoende beveiliging in acht is genomen voor de uitwisseling van de persoonsgegevens;
  3. overschrijding plaatsvind van het doel voor gegevensverzameling bij de verstrekkende partij;
  4. de betrokkene geïnformeerd is over de uitwisseling;
  5. de betrokkenen de mogelijkheid heeft om foutieve persoonsgegevens te corrigeren.

De inrichting van de gegevensuitwisselingen vindt dus plaats in overeenstemming met vigerende wetgeving en toekomstige wetgeving.