Zwolle beschikt over een groot areaal openbare ruimte: Vele strekkende kilometers wegen, fietspaden, busbanen en trottoirs. Vele vierkante kilometers groen, met bomen en struiken. En ook veel straat– en parkmeubilair, bruggen en viaducten. Van deze openbare ruimte wordt dagelijks gebruik gemaakt door bewoners en bezoekers van de stad. Deze gebruikers mogen ervan uitgaan dat de openbare ruimte veilig begaanbaar is.  

Met slimme en samenlevingsgerichte projecten bevorderen we verkeersveiligheid. Het aantal dodelijke ongevallen over de jaren 2010-2013 bedroeg gemiddeld twee per jaar en het aantal ongevallen met (ziekenhuis)letsel gemiddeld 14 per jaar. Door aanpassingen in de weginfrastructuur of het bevorderen van veilig verkeersgedrag is de inzet erop gericht het aantal verkeersdoden en ziekenhuisgewonden terug te brengen. Daarbij is er extra aandacht voor de veiligheid en het verkeersveilig gedrag van de meest kwetsbare weggebruikers (scholieren, ouderen). Daarnaast melden inwoners circa 250 vragen/klachten per jaar over verkeersveiligheid en leefbaarheid. Het gaat met name om: verkeersveiligheid bij scholen en in woonwijken (hard rijden), overlast door teveel geparkeerde auto’s in woonwijken (zie parkeren), geluidoverlast van auto- en spoorverkeer en overlast door logistieke bewegingen in de binnenstad

Door Vergunningverlening, toezicht en handhaving bevorderen we dat mensen de openbare ruimte veilig gebruiken en de regels naleven. Bij alle keuzes die wij maken om onze beperkte capaciteit zo effectief mogelijk in te zetten richten we ons op die taken die voor veiligheid en leefbaarheid het meest van belang zijn.

Criteria

We zorgen voor een veilig gebruik van de openbare ruimte en verkeersveiligheid, zodanig dat:

  • De veiligheid voor de gebruikers de hoogste prioriteit heeft bij het beheer van de openbare Ruimte.
  • We met een risicogerichte  inzet van de Vergunningen en Toezicht en Handhavingstaken een bijdrage leveren aan een veilig en leefbaar Zwolle.
  • de verkeersveiligheid toeneemt:
    • Verkeersdoden en ziekenhuisgewonden door een onveilig ingerichte infrastructuur worden voorkomen.
    • De fietsveiligheid verder wordt verbeterd door de positie van de fiets(er) te versterken.
    • De veiligheid van de meest kwetsbare weggebruikers (scholieren, ouderen) wordt vergroot.  
    • Het ervaren van verkeersonveiligheid of overlast van verkeer afneemt.
    • Weggebruikers een eigen en gezamenlijke verantwoordelijkheid in het verkeersgedrag voelen.
    • Inwoners en organisaties zich gehoord weten bij vragen en knelpunten op het gebied van verkeer en vervoer.

Toelichting

Voor de openbare ruimte hebben we de benodigde inspecties uitgevoerd en de resultaten verwerkt. De bezuinigingen zijn uitgevoerd.

We hebben ingezet op duurzaam veilige infrastructuur, snelheidsbeheersing en kwetsbare verkeersdeelnemers.  

Zo is het er coördinatie uitgevoerd op het programma rond educatie en gedragsprojecten voor verkeersveiligheid met partners zoals Veilig Verkeer Nederland -  afdeling Zwolle, diverse basisscholen, voortgezet onderwijs en diverse uitvoerende partijen. Hierdoor is er gewerkt aan verkeerseducatie en gedragsbeïnvloeding door de uitvoering van projecten zoals het Verkeersexamen, Dode Hoek-cursus, campagnes, bijscholing en diverse andere voorlichtingsprojecten.

Verder is er samen met de provincie Overijssel, het ROVO en gemeenten in West-Overijssel gestart met het vernieuwen van de aanpak verkeerseducatie. ..

Ook is er gewerkt aan diverse infra-projecten verkeersveiligheid zoals:

  • Black Spot Rembrandt-Monteverdilaan – Het proces met bewoners en ontwerp is gestart;
  • aanpassing profiel Obrechtstraat is nagenoeg afgerond;
  • Brederostraat.
  • Rotonde Brink/Diezerkade/Thomas kempisstraat onderdeel van planvorming rondom winkelgebied Diezerbrink, proces met bewoners en ontwerp is gestart.
  • Onderzoek van Karnebeektunnel , welke inmiddels is gestart.
  • Boerendanserdijk, waar voorbereidingen zijn gestart.

In het kader van de verkeersveiligheid is er tevens gewerkt aan:

  • Het inventariseren, bespreken en afhandelen klachten in wijkverkeersteam  en actie ondernemen inzake reële klachten die om een vervolg vragen.
  • Verzamelen en analyseren van verkeersveiligheidsdata (snelheden, tellingen etc.).
  • Paaltjes in fietspaden zoveel mogelijk verwijderen of aanpassen ter voorkoming van eenzijdige ongevallen in samenwerking met BOR.
  • Voorbereiden aanpak blackspots 2018: aanvragen subsidie Decentralisatie Uitkering Verkeer en Vervoer (DUV&V: voormalige BDU) projecten.
  • Voorbereiding en uitvoering projecten gericht op bevordering verkeersveiligheid te weten aansluiting Menistenstraat-Hanekamp, onderdelen van de hoofdfietsroute Belvédèrelaan en oversteek Burgemeester Van Roijensingel (allen met provinciale subsidie DU V&V).
  • De actualisatie van de Meerjarige Verkeersveiligheidsaanpak  middels input te leveren aan de mobiliteitsvisie, actualisatie van objectieve en subjectieve verkeersveiligheidsdata.
  • Verkennen van pilots gericht op het versterken van verkeersveiligheid door Intelligente Transportsystemen in samenwerking met ROV Oost Nederland.

Vanuit de discipline beheer openbare ruimte wordt bijgedragen aan meerdere doelen in het programma Vitale wijken. Binnen de doelen 7.1.2, 7.2.3 en 7.4.1 zijn er voor deze discipline overschotten en tekorten, die elkaar opheffen op het niveau van de vitale wijken.