Een noodsituatie kan grote gevolgen hebben voor de vitaliteit van een wijk. Denk aan de impact van een grote brand, overstroming of een explosie. Wanneer zoiets gebeurt, is de veiligheid van Zwollenaren en hulpverleners direct in het geding. Naast het menselijk leed, kennen noodsituaties ook vaak grote materiële en daarmee financiële gevolgen. Het is dus van belang dat we er alles aan doen om noodsituaties zoveel mogelijk te voorkomen en wanneer deze toch ontstaan zo effectief mogelijk te bestrijden.

Het voorkomen van een noodsituatie doen we door het veilig inrichten en (laten) gebruiken van de fysieke omgeving. Maar daarbij zetten we ook in op gedragsbeïnvloeding van inwoners, ondernemers en instellingen. Hierdoor stimuleren we hen om veilig te leven en zelfredzaam te kunnen zijn. Wanneer er toch nood aan de man is, kunnen onze inwoners rekenen op professionele hulpverleners die er alles aan doen om de gevolgen zo beperkt mogelijk te houden.

Criteria

We versterken de fysieke veiligheid door het voorkomen en tegengaan van branden, ongevallen, rampen, crises en gevoelens die daarmee samenhangen, zodanig dat:

  • We een noodsituatie voorkomen of de negatieve gevolgen bij het ontstaan daarvan beperken.  
  • We door Veiligheidsregio IJsselland bij branden, incidenten en crises samenwerking organiseren tussen hulpverleningsdiensten, gemeenten en andere partners. Daarnaast werken we via de veiligheidsregio aan een realistisch niveau van risicobeperking en zelfredzaam handelen voor, tijdens en na een calamiteit.  

Toelichting

In 2017 vonden een aantal grotere incidenten plaats. Denk aan de brand in het verzorgingstehuis Arcadia (september), het Stedelijk Museum (oktober) en boven een tapijtenwinkel aan de Diezerkade (december). Gelukkig vielen hierbij geen dodelijke slachtoffers. Wel werden soms mensen geëvacueerd, kregen sommigen rook binnen en was er materiele schade. Een ander voorbeeld is de grootschalige stroomuitval in juni. Hierbij zaten 26.000 huishoudens enkele uren zonder stroom. Tijdens al deze incidenten zetten omstanders, hulpdiensten en netbeheerders zich in om de gevolgen zo beperkt mogelijk te houden.    

We verbeterden onze gemeentelijke voorbereiding op incidenten door het professionaliseren van het team bevolkingszorg. Hiervoor werden mensen opgeleid en geoefend, bijvoorbeeld tijdens de grootschalige oefening in het PEC station. Honderden figuranten werden ingezet zodat de stewards van de club, de hulpdiensten, gemeente, het OM, het Isala ziekenhuis en het Rode Kruis konden oefenen voor wat er nodig is om een grootschalig incident te bestrijden.

Verder waren gemeenteprofessionals zelf actief tijdens incidenten in en buiten Zwolle. Tijdens twee incidenten zorgden zij voor de opvang en verzorging van betrokken inwoners. Daarnaast waren we ook actief in de nazorg. We onderhielden contact met de familie van slachtoffers, behulpzame inwoners ontvingen een persoonlijke brief van de burgemeester als blijk van waardering en we zorgden dat slachtofferhulp werd ingezet. Ook evalueerden we naar elk incident onze werkprocessen en voerden zo nodig verbeteringen door.