Je veilig weten en voelen is een van de belangrijkste fundamenten in het leven. Het is een van de basisvoorwaarden voor een individu, groep of stad om zich te  kunnen ontplooien en ontwikkelen. Wanneer de veiligheid in wijken of buurten onder druk staat, kan dit een grote maatschappelijke impact hebben. Begrijpelijk, gezien de waarde die we als samenleving hechten aan het veilig kunnen zijn.

Gelukkig is Zwolle een veilige stad. Dit is iets waar we trots op zijn, want veiligheid ontstaat niet vanzelf. Dit is het resultaat van iedereen die de stad en anderen een warm hart toedraagt. Als gemeente zetten we ons dagelijks in om samen met onze partners, inwoners en ondernemers deze veilige stad te behouden. We voorkomen zoveel mogelijk het ontstaan van criminaliteit en overlast door vroegtijdig te anticiperen op ontwikkelingen. Wanneer er toch vormen van criminaliteit of overlast ontstaan, ontwikkelen we hiervoor een strategie op maat en gaan gericht te werk. Hierdoor dragen we continue bij aan vitale wijken in de stad.

Criteria

We versterken de sociale veiligheid door het voorkomen en tegengaan van criminaliteit, overlast en gevoelens die daarmee samenhangen, zodanig dat:

  • We overlast, woninginbraken en hennepteelt tegengaan en zorgen dat inwoners zich veilig voelen in onze wijken en buurten.
  • We het veiligheidsniveau bij evenementen behouden.
  • We inwoners, ondernemers en organisaties in staat stellen om hun eigen verantwoordelijkheid te nemen en zorgen dat we deze niet overnemen.
  • We  zover mogelijk voorkomen dat onze inwoners radicaliseren, zicht hebben op diegene die dit wel doen en ingrijpen wanneer nodig is.
  • We de ogenschijnlijke onaantastbaarheid van OMG’s doorbreken.
  • We de effectiviteit van onze veiligheidsinstrumenten en –bevoegdheden kennen.
  • We door het Veiligheidshuis IJsselland recidive, (ernstige) overlast, criminaliteit en maatschappelijke uitval bij complexe problemen voorkomen en verminderen, door een combinatie van repressie, bestuurlijke interventie en zorg.
  • We georganiseerde criminaliteit tegengaan door samenwerking met partners in het Regionale Informatie- en Expertise Centrum Oost-Nederland.

Toelichting

In 2017 daalde de criminaliteit (van 6.564 naar 6.087 misdrijven) en bleef de overlast nagenoeg gelijk (van 5.337 naar 5.333). Met de criteria als richtsnoer werkten we aan sociale veiligheid. Dit lichten we hieronder verder toe.  

Op het gebied van overlast werkten we aan de verbinding tussen zorg en veiligheid. Met de sociale wijkteams maakten we afspraken over hoe we omgaan met casuïstiek waarin zowel zorg als veiligheid een rol speelt. Daarnaast hadden we specifiek oog voor de toenemende overlast van personen met psychische problematiek. We richtten daarvoor een overleg in om samen met GGZ partners te komen tot een persoonsgebonden aanpak. Hierdoor wonnen we aan effectiviteit. Verder pasten we de APV aan om het instrumentarium van de nieuwe Wet Woonoverlast te kunnen benutten. Dit deden we omdat tijdens een informatieronde met de raad en betrokken partners de conclusie was dat dit een nuttige aanvulling zijn.

Door onze structurele inzet tegen woninginbraken zette de dalende trend zich door: het aantal woninginbraken nam af met 46%. Naast onze reguliere inzet op sociale media en preventieavonden voor bewoners, plaatsten we in 2017 ook fysieke, goed zichtbare waarschuwingsborden op plekken in de stad waarin de slachtofferkans het grootste was. Dit  zorgde voor nog meer alertheid door bewoners.  

Er werden meer illegale hennepkwekerijen opgerold. In 2017 waren dit er 21. Wanneer we dat constateerden, deden we indien mogelijk bestuursrechtelijke interventies en stuurden waarschuwingsbrieven.

De gehouden evenementen verliepen ordentelijk. We professionaliseerden ons verder in de voorbereiding op evenementen. Zo bekwaamden we ons in het toepassen van een nieuwe risicoanalyse-methodiek bij evenementen. Hierbij hebben we samen met organisatoren onder meer aandacht voor locatie- en publieksprofielen, omgevingsfactoren en actuele maatschappelijke aspecten.

In onze aanpak stond waar mogelijk de eigen verantwoordelijkheid van inwoners en ondernemers centraal. Dit kwam onder meer tot uiting in onze aanpak van woninginbraken, evenementen, in de samenwerking binnen het Keurmerk Veilig Ondernemen, in het voorkomen van radicalisering en de aanpak van jongeren die overlast veroorzaken. We zien dat mensen in verschillende rollen – ouder, bestuurslid, organisator, winkeleigenaar, een goede buur, moskeebezoeker – oog hebben voor elkaar en hun eigen verantwoordelijkheid nemen.

Op het gebied van radicalisering trainden we professionals in het kader bewustwording en signalering. Daarnaast gaven we opdracht tot een onderzoek naar voedingsbodems. In samenwerking met scholen zijn jongeren bevraagd en is met professionals en sleutelfiguren gesproken. Dit onderzoek loopt door in 2018.  

Nadat we de voorgaande jaren twee clubhuizen sloten van Outlaw Motorcycle Gang's, bleef het in 2017 rustig. Samen met de politie bleven we de situatie continu monitoren om indien nodig te kunnen ingrijpen. Daarnaast deelden we onze expertise en ervaringen in bovengemeentelijke aanpakken tegen OMG’s.

We benutten de expertise en informatie van het Veiligheidshuis IJsselland (VHIJ) in onze aanpak om criminaliteit en overlast tegen te gaan.

Daarnaast werkten we met het VHIJ aan een nieuwe regionale visie voor een toekomstbestendige organisatie. Dit traject loopt door in 2018.

Tot slot werkten we aan bewustwording van raads- en collegeleden van de zogenoemde ondermijning. We stonden stil bij de georganiseerde criminaliteit en de potentiële ondermijnende effecten daarvan voor het openbaar bestuur. We organiseerden hiervoor een bijeenkomst onder leiding van een lector met als specialisatie ondermijning. Duidelijk werd dat het belangrijk is om bewust te zijn van de verschillende vormen van ondermijning en om daarvoor weerbaar te zijn.