We stellen de mens en de menselijke maat centraal, waarbij we beheren en onderhouden vanuit de belevings- en gebruikswaarde van de openbare ruimte. De openbare ruimte moet graag gebruikt worden, moet uitnodigend zijn en de gebruikers tevreden. Voorheen was het beheer vooral gebaseerd op het in stand houden van de kapitaalgoederen (assets).

Bij het beheer van de openbare ruimte bewaken we een ondergrens, gericht op ten minste een veilige openbare ruimte. Bovendien kijken we kritisch of de bestaande elementen in de openbare ruimte nog wel een functie hebben. Een belangrijk uitgangspunt is daarbij dat we beheren met een blik die verder kijkt dan een paar jaar vooruit.

Criteria

We werken aan een aantrekkelijke openbare ruimte vanuit de opgave van de stad en samen met de stad, zodanig dat:

  • We met risicogestuurd – en ontwikkelend beheer de basis op orde houden.
  • We het (gezamenlijk) eigenaarschap van wijkbewoners en wijkgebruikers bij het woon- en leefklimaat in wijken vergroten door een buurt- en wijkgerichte aanpak en door initiatieven van inwoners en ondernemers meer te stimuleren en te faciliteren.
  • We in samenspraak met de stad en de wijken de voorzieningen (speelplekken, parkeerplaatsen, groen etc. ) op de juiste plek realiseren.

Toelichting

Voor een aantrekkelijke openbare ruimte hebben we vanuit de opgaven van de stad gewerkt. We hadden daarvoor de basis op orde, zoals het digitale beheer, de MeerJarenOpgavePLanning en de "doe-mee-ideëen-kaart". Scholen hebben zwerfafvalacties uitgevoerd. Groenadopties zijn tot standgekomen.  De buurtweiden en wijkboerderijen hebben hun reguliere subsidies ontvangen en zijn hun prestatieafspraken nagekomen. De jaarplannen onderhoud zijn uitgevoerd, waarbij we hebben geprioriteerd volgens risicogestuurd beheren met veiligheid als ondergrens. De geplande bezuinigingen zijn gerealiseerd.

Dit heeft in 2017 tot mooie resultaten geleid zoals:

  • In overleg met leden van het adviesorgaan van het  ministerie van VWS (het ROW) en de NVWA hebben we met Rotterdam en Almere een voorstel opgesteld voor het ministerie  van VWS om meer ruimte te geven aan het gebruik van particuliere speeltoestellen in de openbare ruimte en natuurlijke speelaanleidingen. Dit voorstel wordt eerste kwartaal van 2018 met het ministerie besproken, met als doel in 2018 de regelgeving aan te passen.
  • Integrale bewonersinitiatieven in de pilot Vitaal Assendorp. Een jaar lang is in Assendorp de pilot Vitaal Assendorp toegevoegd aan het reguliere wijkmanagement. Met als doel samen te werken aan een toekomstgerichte, vitale, gezonde wijk. Als input voor de omgevingsvisie 2018. Èn om te experimenteren met een andere manier van werken; integraal, vanuit de wijkopgaves ìn de wijk. Als evaluatie is een kwalitatieve monitor uitgevoerd (zie https://www.zwolle.nl/vitaal-assendorp-2017). De belangrijkste conclusie is dat op deze wijze investeren in de buurt zich terugverdiend: de sociale cohesie is toegenomen; de pilot heeft bewoners dichter bij elkaar gebracht. Er is meer bewustwording ontstaan over het klimaat, de kans op wateroverlast en hitte in de straat. En er zijn verschillende initiatieven opgestart. In de initiatieven wordt veelal gezocht naar oplossingen voor het klimaat door meer groen, meer ruimte voor fietsparkeren zonder de parkeerdruk voor auto’s te vergroten. Zie ook: https://www.zwolle.nl/assendorp  Voor vergroening op basis van de pilot zie 7.1.3
  • De eerste fase van de Beheer Basiskaart Grootschalige Topografie (BGT) is succesvol afgerond.
  • De brugbediening is eind 2017 overgegaan naar Rijkswaterstaat en wordt bediend vanuit de Spooldersluis.
  • In 2017 is met een informatienota aan de raad is aangegeven op welke manier groenadoptie en geveltuinen verder worden gestimuleerd (beantwoording motie groene binnenstad).

Vanuit de discipline beheer openbare ruimte wordt bijgedragen aan meerdere doelen in het programma Vitale wijken. Binnen de doelen 7.1.2, 7.2.3 en 7.4.1 zijn er voor deze discipline overschotten en tekorten, die elkaar opheffen op het niveau van het programma Vitale Wijken.