Voor autoparkeren heeft Zwolle 7.400 gereguleerde parkeerplaatsen (vergunninghouders en betaalde plaatsen op straatniveau) en 2.770 openbare parkeerplaatsen achter slagboom. Voor fietsparkeren zijn er in de binnenstad 2.400 stallingsplaatsen (bewaakt en onbewaakt). Het is belangrijk dat de vraag naar en het aanbod van parkeerplaatsen in balans is. Parkeren is onderdeel van de bereikbaarheidsketen en daarmee een essentieel onderdeel van de duurzame bereikbaarheid van de stad. Een goede balans van vraag en aanbod draagt bij aan de leefbaarheid (parkeren bij je bestemming of thuis) en het milieu (voorkomen van zoekverkeer).

Criteria

We zorgen voor toekomstbestendige en gastvrije parkeeroplossingen, zodanig dat:

  • Inwoners tevreden zijn over parkeren in Zwolle.
  • Er goede spreiding van parkeerplaatsen is over de stad.
  • Er voldoende parkeervoorzieningen voor de auto zijn bij een parkeerdruk van maximaal 80%.
  • De parkeervoorzieningen kwalitatief goed, veilig en klantvriendelijk zijn.
  • Het exploitatieresultaat van parkeren op basis van marktconforme tarieven voldoende ruimte biedt voor noodzakelijke toekomstige investeringen.
  • Er extra aandacht is voor parkeren in de binnenstad en de schilwijken rond de binnenstad, Hanzeland/station en Oosterenk en woonomgeving, waarbij ook private partners zo mogelijk worden ingeschakeld (denk aan parkeerdeelsysteem).
  • Er voldoende parkeervoorzieningen zijn voor de fiets in en rond het centrum en in de spoorzone.
  • Het gebruik van fietsenstallingen gestimuleerd wordt door gratis bewaakte voorzieningen.
  • Overlast door verkeerd gestalde fietsen wordt teruggedrongen.

Toelichting

Ook in 2017 is verder gewerkt aan toekomstbestendige en gastvrije parkeeroplossingen. Het aantal verkochte (auto)parkeeruren is met ongeveer 14% toegenomen t.o.v. 2016. Dit is vooral het gevolg van de groeiende economie (meer automobiliteit). Ondanks de toename van het aantal parkeerplaatsen in parkeeraccommodaties (saldo van opening Katwolderpleingarage, sluiting  Pannekoekendijk en deels Dijkstraat), zijn de parkeeraccommodaties op piekmomenten vaker vol. De toenemende automobiliteit leidt ook in de (schil)wijken tot meer parkeerdruk en parkeeroverlast en zal de vraag naar parkeerregulering doen toenemen. Het aantal bezoekers van de bewaakte fietsenstallingen is in 2017 met ongeveer 6% gestegen tot 231.000. Ook hier geldt dat de populariteit van de fiets op bepaalde momenten en locaties tot overlast kan leiden in de binnenstad. Met opening van de nieuwe stalling Gasthuisplein en de inzet van fietscoaches wordt getracht de overlast te verminderen, echter het fietsparkeren blijft een aandachtspunt.

In de binnenstad zijn vergunninghouders in sector 1 in staat gesteld om ook op parkeeraccommodaties te kunnen parkeren om daarmee het straatparkeren te verminderen. In 2018 wordt de mogelijkheid onderzocht om dit uit te breiden voor overige vergunninghouders.  

In 2017 is gestart met een gebiedsgerichte mobiliteitsaanpak voor Hanzeland. Deze zal begin 2018 gereed zijn. Met de Nota Parkeernormen is in 2017 ervaring opgedaan binnen ruimtelijke projecten. De evaluatie zal in 2018 gereed zijn.  De 2-jaarlijkse parkeerdrukmeting is uitgevoerd. Het klanttevredenheidsonderzoek bij accommodaties wordt doorgeschoven naar 2018 om ook de Katwolderpleingarage hierbij te betrekken.

Het Actieplan Fietsparkeren is in uitvoering. Op een aantal locaties zijn uitbreidingen gerealiseerd en het toezicht is met de inzet van fietscoaches geïntensiveerd. Tevens is de servicestalling Gasthuisplein geopend. In 2018 wordt verder gegaan met de uitvoering van het Actieplan.