Doel 6.3.2
We benutten de bestaande infrastructuur beter door slim in te spelen op (technologische) innovaties in parkeren en mobiliteit
Het doel is mobiliteit op een duurzame manier vorm te geven. Door de aanpak van verkeer en vervoer steeds meer aan te laten sluiten op de behoeften en mogelijkheden van inwoners, neemt de duurzaamheid van de maatregelen toe. Technologische innovaties op het gebied van Intelligente Transportsystemen, e-fiets, apps en elektrische en autonoom/coöperatief rijdende auto’s, bieden kansen om nog beter in te spelen op de wensen van de reiziger in relatie tot een optimale benutting van de aanwezige capaciteit.
In het kader van een samenlevingsgerichte aanpak worden er per gebied passende maatregelen ontwikkeld. Vanouds werkt het mobiliteitsdomein vanuit de opgaven die gebieden en inwoners aandragen. Die gebiedsgerichte aanpak wordt belangrijker, omdat meer dan vroeger de integraliteit met andere thema’s, zoals groen, water en veiligheid, wordt gezocht. Daarnaast ‘democratiseert’ mobiliteit door burgerinitiatieven (deelauto’s, collectief vervoer, etc.).
Criteria
We benutten de bestaande infrastructuur beter door slim in te spelen op (technologische) innovaties in parkeren en mobiliteit, zodanig dat:
- Innovatieve maatregelen van het programma Beter Benutten effectief worden ingezet.
- Stakeholders in de stad zich mede verantwoordelijk voelen voor de bereikbaarheid.
- De aanleg van nieuwe (auto)infrastructuur zo mogelijk wordt voorkomen.
- Er door middel van mobiliteitssturing, verwijzing en tariefdifferentiatie optimale benutting van parkeerplaatsen ontstaat.
- Nieuwe initiatieven gericht op collectief vervoer ontstaan.
- Het gebruik van schoon vervoer (waaronder elektrische (deel)auto’s) wordt gestimuleerd.
Toelichting
We hebben het afgelopen jaar samen met onze partners hard gewerkt aan het op een innovatieve wijze verbeteren van onze bereikbaarheid (project beter benutten). We werken daarbij nauw samen met Smart Zwolle om in te spelen op innovaties en deze concreet te (kunnen) laten landen. Hierbij wordt ook specifiek ingezet op het vergroten van de inzet vanuit het bedrijfsleven (werkgeversaanpak). Ook zijn in het kader van het project "talking traffic" en C-ITS van Beter Benutten alle verkeersregelinstallaties in Zwolle aangepast, zodat de doorstroming van het verkeer nog effectiever plaatsvindt en er een betere monitoring van het verkeer kan plaatsvinden (afronding twee kwartaal 2018).
In 2017 is het parkeerbeheer opgewaardeerd tot verkeerbeheer. De centrale in het Katwolderplein biedt daarmee de (technische en functionele) mogelijkhed om het verkeer 24/7 te monitoren, te informeren en te verwijzen. Ook is gestart met een veranderproces met regionale partners om de verkeersmanagementorganisatie van de toekomst neer te zetten.
In de wijk Assendorp wordt samen met de provincie Overijssel gewerkt aan het ontwikkelen van nieuwe vormen van (collectief) vervoer als alternatief voor een bestaande buslijn. Dit wordt in samenhang gedaan met het opstellen van een gebiedsplan mobiliteit en parkeren vanuit het koersdocument "hoofdlijn van parkeren".
In 2017 is doorgegaan met de uitbreiding van de laadinfrastructuur. In de in 2017 opgeleverde duurzame parkeergarage Katwolderplein (o.a. LED verlichting en energiezuinige apparatuur) zijn 28 parkeerplaatsen voorzien van oplaadpunten. Dit aantal kan eenvoudig uitgebreid worden naar 60. De provincie Overijssel is gemachtigd om mede namens de gemeente een Europese aanbesteding te organiseren voor het aangaan van een concessieovereenkomst met één marktpartij die zorg draagt voor het realiseren en exploiteren van laadpalen voor elektrische auto’s. Hiermee worden, naast de bestaande ongeveer 25 laadpalen, in de periode van 2018 – 2021 het aantal laadpalen met 172 stuks uitgebreid. De fietsenstalling aan het Gasthuisplein (2017) is voorzien van voldoende oplaadpunten voor elektrische fietsen. Zwolle heeft geparticipeerd in de lancering van Testrijders door Stichting Natuur&Milieu, met als doel om zoveel mogelijk mensen kennis te laten maken met elektrisch rijden en autodelen.
Samen met de Provincie zijn we gestart met het opstellen van een actieplan stadslogistiek. Ook is de Greendeal Zero Emissie Stadslogistiek (ZES) ondertekend. Eind 2017 is een eerste pilot gestart met de inzet van elektrische bakfietsen in de binnenstad. Deze konden worden geleend en daarna met korting aangeschaft. De pilot wordt in 2018 voortgezet. Andere pilots zijn in voorbereiding: realisatie van losplaatsen met laadmogelijkheden voor horecatransport en een afleverpunt voor pakketjes in de binnenstad, realisatie van een overslagplaats/stadshub aan de rand van stad voor schoon vervoer.
De kernresultaten van het programma Beter Benutten zijn:
- 80 actieve bedrijven (waarvan 20 koploperbedrijven);
- bedrijven steken in totaal meer dan 300.000 euro aan eigen middelen in slimme oplossingen;
- het project spitsfietsen, waarbij mensen een beloning kregen voor het fietsen in de spits, namen 3.200 werknemers deel. Hiervan waren 1.100 deelnemers die voor die tijd met de auto naar hun werk gingen. Alle deelnemers hebben samen meer dan 300.000 woon-werkritten gemaakt. 55% van de deelnemers kwam uit Zwolle en de rest uit de regio.
- start met gebiedspilot in Hanzeland om door middel van MOVEZ een aantrekkelijk mobiliteitsconcept te ontwikkelen en uit te rollen. Samen met Vrienden van Hanzeland. Met als trekkers City Developers en Mobycon.
Het programma wordt uitgevoerd conform de bestuurlijke kaders. De raad wordt hier jaarlijks over geïnformeerd via een informatienota.