Zwolle heeft een belangrijke regio- en scharnierfunctie. Voor veel mensen in de regio is Zwolle vaak hun bestemming als het gaat om banen, onderwijs en voorzieningen. Als gastvrije stad is het belangrijk dat Zwolle voldoende capaciteit biedt op de weg en de parkeerplaats. Voor anderen gaat de route alleen via Zwolle naar de uiteindelijke bestemming elders. De uitdaging is om, gegeven de verwachte groei aan mobiliteit, de stad op een duurzame manier bereikbaar te houden. Daarnaast stemmen we in de huidige situatie werkzaamheden die de bereikbaarheid kunnen beperken af, om te voorkomen dat bepaalde plekken onbereikbaar worden (stremmingen, omleidingen, etc.).

Volgens de Zwolse mobiliteitsvisie is de Ladder van Verdaas bij de inrichting van het verkeers- en vervoerssysteem leidend. Als de behoefte aan meer capaciteit toeneemt adviseert de ladder eerst oplossingen te zoeken in de locaties van de bestemmingen, verkeers- en mobiliteitsmanagement of het bevorderen van actief vervoer. Pas als deze opties geen soelaas bieden, is uitbreiding van (auto)infrastructuur aan de orde.

Criteria

We zorgen voor een toekomstbestendige verkeersinfrastructuur met prioriteit voor schoon vervoer, zodanig dat:

  • Mensen keuzevrijheid hebben in vervoersmiddel/route.
  • Actief vervoer (fiets, voetganger) wordt gestimuleerd.
  • De openbare ruimte voor een ieder toegankelijk is, passend bij het gebruik van het gebied.
  • De bestemming kan worden bereikt in een betrouwbare reistijd.
  • De ruimtelijke ontwikkeling in stad en regio aansluit op het gewenste niveau van mobiliteit.
  • De doorstroming van het Openbaar Vervoer naar belangrijke bestemmingen wordt bevorderd.

Toelichting

Om te komen tot een toekomstbestendige verkeersinfrastructuur hebben wij in 2017 een begin gemaakt met een meerjarenagenda 2019-2022 mobiliteit. Hiervoor hebben we van de Provincie Overijssel subsidiemiddelen ontvangen. Deze subsidie is vooral bedoeld om de regionale vraagstukken te kunnen benoemen. Op 6 december is een  brede werkbijeenkomst met ruim 30 vertegenwoordigers van organisaties en bedrijven gehouden als aftrap voor het proces waar over de uitgangspunten en opgaven gesproken is.  Verder is opdracht gegeven aan Royal Haskoning DHV (RHDHV ) om modelberekeningen uit te voeren naar de ontwikkeling van de mobiliteit tot 2030. Tevens is actief meegewerkt aan het basisdocument van de Zwolse omgevingsvisie.

Verder is in regionaal verband met de Provincie Overijssel actief meegewerkt aan een lobby agenda voor investeringen in infrastructuur in de regio Zwolle (A28, N340, N50) en deelgenomen aan een ambtelijke werkgroep mobiliteit van de Regio Zwolle. Het project doorstroomas westzijde (Pannekoekendijk - Willemskade) is in 2017 afgerond.  

In het kader van schoon vervoer is actief deelgenomen aan de voorbereiding  van een regionale fietsroute Zwolle-Dalfsen en de voorbereiding  van de aanleg van de N35 en de N340. Daarnaast zijn de fietsprojecten Meppelerstraatweg, Tesselschadestraat, Oude Wetering en Emmawijk uitgevoerd en opgeleverd. Ook is actief meegedacht met de OV-herijking. In dit kader is een pilot in Assendorp gestart van provincie en gemeente om samen met lokale stakeholders de consequenties van de omleiding van de busroute 3 in kaart te brengen en maatregelen te benoemen. Wat betreft spoorvervoer is het project Zwolle-Herfte volgens planning verlopen. Het project Kamperlijn is voor het onderdeel in gebruik name station Stadshagen vertraagd. Op dit moment wordt door ProRail onderzoek gedaan naar de oorzaken van de vertraging en mogelijke oplossingen. De realisatie van de tunnel wordt conform planning uitgevoerd (verwachte oplevering is zomer 2018). De realisatie van de buitenruimte en de verlengde Belvédèrelaan (tunnel & aansluiting Hasselterweg) verloopt eveneens conform planning. De oplevering wordt eveneens rond de zomer van 2018 voorzien. Door het Deltion College en andere onderwijsinstellingen zijn maatregelen genomen in het kader van de project beter benutten regionaal spoor.