Doel 5.2.1
We versterken de economische positie van Zwolle als koop- en recreatiecentrum van de regio
Door het versterken van Zwolle als koop- en recreatiecentrum zorgen we ervoor dat meer bezoekers naar Zwolle komen, zowel dagjesmensen als mensen voor een meerdaags verblijf. Meer bezoekers, die als het even kan ook nog langer blijven, betekent meer bestedingen bij de bedrijven en instellingen. Door een aantrekkelijk en levendig aanbod binden we ook onze eigen inwoners met hun bestedingen aan onze stad. Het gaat hierbij om de winkels, de horecagelegenheden, de vrijetijdsvoorzieningen, maar ook de evenementen. Meer bestedingen betekent op termijn meer werkgelegenheid. Daarbij beschouwen we de stad als geheel met de binnenstad als speerpunt.
De binnenstad is het belangrijkste koop en recreatiecentrum van Zwolle. Recent is de binnenstadsvisie 2030 vastgesteld en vormt daarmee een belangrijk vertrekpunt voor de toekomst.
Om de economische positie te versterken maken we beleid en plegen interventies die er op gericht zijn om de markt te stimuleren en te faciliteren om het te doen.
Criteria
We versterken de economische positie van Zwolle als koop- en recreatiecentrum van de regio, zodanig dat:
- er focus ligt op de binnenstad, zonder de rest te vergeten
- de bestedingen door bezoekers toenemen (meer bezoekers, meer overnachtingen)
- zodanig dat er beleid gemaakt wordt en interventies gepleegd die de markt stimuleren het zelf te doen
Toelichting
In 2017 lag er een grote nadruk op de binnenstad. Tevens was er veel aandacht voor het aanloopgebied van de binnenstad 'Diezerbrink'.
De detailhandelsbestedingen zijn in 2017 landelijk sterk toegenomen. Exacte cijfers voor Zwolle zijn er niet, maar aangenomen mag worden dat dit in Zwolle ook het geval zal zijn. Niet in de laatste plaats doordat in 2017 zowel Primark, Zara als Hudson Bay zich gevestigd hebben. En in de laatste maand van 2017 opende Bever Zwerfsport op het Eiland een grote winkel in het voormalige pand van Waanders.
Cijfers over winkelleegstand maken duidelijk dat Zwolle het erg goed doet. Van de 100.000 plus steden neemt Zwolle wat betreft het aantal winkels wat leegstaat met 5,5% leegstand een 8e positie in. Landelijk bedraagt het percentage 7,2%. Kijken we naar het aantal m2 winkel wat leegstaat dan is de leegstand in Zwolle (en Leiden) het kleinst van alle grote steden: 3,9% versus landelijk 7,7%
De pilot mengvormen winkels/horeca (schenken van alcohol) is in april 2017 gestopt maar heeft wel een vervolg gekregen via lobby die inzet op verruiming van de wet om mengvormen (blurring) mogelijk te maken.
De samenwerking met de verschillende partijen is versoepeld, niet in de laatste plaats door de komst van het ZwolleFonds. Tezamen met de partijen in het ZwolleFonds is gewerkt aan de lichtplan en verlichting tijdens de donkere maanden om Zwolse binnenstad aantrekkelijk te houden.
Ook het aantal overnachtingen (op basis van toeristenbelastinggegevens) in Zwolle laat een stijgende lijn zien:
2013; 149185
2014; 172125
2015; 229677
2016; 256490
2017; 267346
Het aantal overnachtingen in 2017 is met 4% gestegen (ten opzichte van 2016)
Cijfers over (toeristische) bezoekersaantallen voor 2017 zijn er wel. In 2017 hadden we 1.580.000 bezoekers. Vergelijking met eerdere jaren is echter niet zinvol en mogelijk omdat de onderzoeksopzet is gewijzigd, waardoor de cijfers niet meer vergelijkbaar zijn met voorgaande jaren.
Wel blijkt uit de cijfers dat het aantal banen in de toeristische sector is gestegen.
Banen recreatie en toerisme - Aantal banen in sector recreatie en toerisme
2012; 3852
2013; 3849
2014; 4179
2015; 4120
2016; 4275
2017; 4515
Op het gebied van leisure, vrijetijdseconomie en evenementen en festivals zorgen we voor een divers en aantrekkelijk aanbod, zodat deze factoren een positieve rol spelen bij de vestiging van nieuwe bedrijven.
Door vele deskundigen buiten Zwolle wordt Zwolle kansrijk gezien voor de toekomst. Dit door een combinatie van een aantrekkelijke historische binnenstad, de grote regio waar Zwolle het middelpunt van is, de verwachte sterke bevolkingstoename en de ligging in Nederland met een uitstekende bereikbaarheid.
In 2017 is gewerkt aan het verder vorm geven van de citymarketing op de thema’s dynamische hanzestad, excellent onderwijs en economische topregio. Doordat de samenwerking nieuw is (bijvoorbeeld met het Zwolle Fonds) is er veel overleg nodig geweest om alles te stroomlijnen. De aanpak is beloond met de aanmoedigingsprijs van de Citymarketing award.
De bestemming “Hanzesteden langs de IJssel” is in maart 2017 geintroduceerd op de vakbeurs voor touroperators in Berlijn. Er is daarbij veel exposure geweest door de presentaties op de Nederlandse ambassade en de aanwezige pers. Het vermarkten van de hanzesteden is vooral gericht op Duitsland en Vlaanderen. De toeristische markt merkt al dat er meer gasten vanuit deze landen de steden bezoeken.