De kwaliteit van de jeugdhulp dient behouden en bewaakt te worden.  De kwaliteitseisen zijn wettelijk vastgelegd voor aanbieders en ook gemeenten. Voor de monitoring van de kwaliteit wordt gebruik gemaakt van de 3 outcome criteria: doelrealisatie, uitval en cliënttevredenheid.  

Criteria

We bieden een kwalitatief passend aanbod aan gespecialiseerde jeugdhulp bij problemen met opvoeden en opgroeien, geestelijke problematiek, stoornissen en beperkingen, zodanig dat:

  • Het aantal jeugdhulptrajecten dat voortijdig eenzijdig wordt afgesloten door de cliënt lager is dan 1% (uitval CBS)
  • Het percentage ouders/verzorgers en jongeren dat de uitvoering van de zorg goed vindt, hoger is dan in de 0-meting (cliëntervaringsonderzoek 2016)
  • Het aantal ouders/verzorgers en jongeren dat aangeeft een klacht te hebben over de jeugdhulp, lager is dan in de  0-meting (cliëntervaringsonderzoek 2016)
  • Gespecialiseerde jeugdhulp binnen het beschikbare budget kan worden uitgevoerd.
  • Het percentage jeugdigen dat na een traject verder kan zonder gespecialiseerde jeugdhulp hoger is dan in de 0-meting (doelrealisatie)
  • Het percentage ouders/verzorgers en jongeren dat een herhaald beroep doet op gespecialiseerde jeugdhulp lager is dan in de 0-meting (doelrealisatie)
  • Het percentage ouders/verzorgers en jongeren dat aangeeft dat zij zich beter voelen door de hulp, groter is dan in de 0-meting (cliëntervaringsonderzoek 2016)
  • Het percentage ouders/verzorgers en jongeren dat aangeeft dat door de hulp zelfstandiger en zelfredzamer te zijn geworden, groter is dan in de 0-meting (cliëntervaringsonderzoek 2016)
  • Het percentage ouders/verzorgers en jongeren dat aangeeft dat ze beter mee kunnen doen in hun omgeving, groter is dan in de 0-meting (cliëntervaringsonderzoek 2016)
  • Het percentage ouders/verzorgers en jongeren dat aangeeft overeengekomen doelen zijn gehaald, hoger is dan in de 0-meting (doelrealisatie)

Toelichting

Over het effect van de zorg en ondersteuning met betrekking tot opgroeien, zelfbewustzijn, participatie en zelfvertrouwen op hun leven of dat van hun kind oordelen jongeren en ouders blijkens het 'Klanttevredenheidonderzoek jeugdhulp 2017' over het algemeen positief. Een groot deel van de ouders zegt dat de hulp op maat/ passend was, toegespitst op hun gezinssituatie of de situatie van hun kind.

De mate van doelrealisatie is in 2017 vrijwel gelijk gebleven. Over het eerste half jaar 2017 is 3% van alle beëindigde trajecten eenzijdig afgesloten door cliënt. Het percentage voor heel 2017 is nog niet beschikbaar, maar in eerdere jaren lag het percentage over het hele jaar onder dat voor het eerste half jaar. Voor 2015 en 2016 was het percentage over het hele jaar 2%. Dit is onder het landelijk gemiddelde (4%) en dicht bij de ambitie van 1% of minder. De mate van herhaald beroep wordt (nog) niet door het CBS weergegeven. Wel ondezoekt het CBS nog wat de aanleiding is van herhaald beroep. Mogelijk komen daar inzichten uit voort hoe het gemeten zou kunnen worden.

In 2017 zegt een (ruime) meerderheid van de ouders op vier stellingen met betrekking tot veilig opgroeien dat dit voor hen en/of voor hun kind door de hulp een beetje / veel beter is geworden.  De scores op de stelling ‘Door de hulp voelt mijn kind zich beter’ was in 2017 79% (in 2016 76%). Voor meer: Cliënt ervaringsonderzoek jeugd 2017 op zwolle.nl/cijfers-kaarten-onderzoeken en de monitor sociaal domein zwolle.nl/monitorsociaaldomein.

In 2017 is besloten om per 2018 te werken op basis van resultaten en daarop de financiering aan te passen. De aanbesteding heeft eind 2017 plaatsgevonden. Dit heeft geresulteerd in 200 contracten op 12 verschillende profielen (resultaatgerichte financiering). Daarmee kan naar verwachting integraler worden gewerkt aan de ondersteuningsvraag van een jongere, kind en/of ouders.

Het aantal jongeren met een ondersteuningsvraag lijkt in 2017 licht te zijn afgenomen (op basis van realisatie tot en met 3e kwartaal). Er zijn lichte verschuiving tussen ondersteuningsvormen zichtbaar, deze zijn tot op heden marginaal van aard. De zorgkosten zijn stabiel ten opzichte van voorgaande jaren. Door de versterking van de lokale toegang jeugdhulp en de samenwerking met huisartsen en scholen, zien we jongeren vaak eerder en kan een meer integrale beoordeling van hun ondersteuningsvraag worden gemaakt, met gerichter inzet van passende ondersteuning als positief gevolg. Wel zagen we in 2017 een toename in de zwaarte van problematiek als gevolg van maatschappelijke ontwikkelingen (b.v. rondom echtscheidingen) toenemen.