Om een bijdrage te leveren aan het vastgestelde gemeentelijke beleid betreffende duurzaamheid zetten we in op meer duurzame schoolgebouwen. Dit combineren we met educatie zodat de leerlingen de ouders en wijkbewoners in duurzaamheid opvoeden. Door multifunctioneel gebruik van de schoolgebouwen willen we toekomstige leegstand voorkomen. We zetten onze gebouwen, waar mogelijk en verantwoord,  in voor meer dan alleen onderwijs. flexibel en duurzaam in. Door de flexibele inzet sluiten we aan op de behoefte van de wijk en de school, zowel kwantitatief als kwalitatief.  

Criteria

We zetten onze onderwijsvoorzieningen flexibel en duurzaam in, zodanig dat:

  • we aansluiten op de behoefte van de wijk en de school
  • Er hiermee leegstand voorkomen wordt
  • Er samen met de schoolbesturen een nieuw meerjarig strategisch onderwijshuisvestingsplan wordt opgeleverd in het voorjaar van 2017
  • meer duurzame schoolgebouwen worden gerealiseerd
  • leerlingen hieraan gekoppeld educatie duurzaamheid krijgen

Toelichting

2017 heeft in het teken gestaan van het opstellen van de notitie Toekomstgerichte onderwijshuisvesting. Hierin hebben we een eerste gezamenlijke (onderwijs en gemeente) aanzet gemaakt om te komen tot een Strategische onderwijshuisvestingsnotitie. De notitie Toekomstgerichte onderwijshuisvesting is de eerste pijler voor een meerjarig strategisch huisvestingsplan, en is vooral gericht op het primair onderwijs.

Onderwijs en de daarbij behorende huisvestingsvoorzieningen blijft in beweging en is op een aantal vlakken nog niet geheel uitgekristalliseerd. Dit vraagt nog verdere uitwerking. Passend Onderwijs leidt tot verschuivingen in leerlingaantallen, maar vraagt ook om andere functionele eisen aan een gebouw. Daar ondervinden alle scholen, en in het bijzonder de scholen voor speciaal basisonderwijs en speciaal (voortgezet) onderwijs, de gevolgen van. Gedurende het traject van het ontwikkelen van deze notitie is gebleken dat het wenselijk is dat de scholen voor speciaal basisonderwijs gezamenlijk kijken naar het toekomstperspectief en de wijze van huisvesting. Bij het voortgezet onderwijs vinden veel onderwijskundige ontwikkelingen plaats, waaronder de curriculum herziening, waarbij het naar verwachting vooral gaat om de wijziging in didactische concepten. De huisvestingsconsequenties van deze ontwikkelingen zijn nu nog onvoldoende in beeld te brengen om mee te nemen. Gelet op deze dynamiek is met het onderwijs afgesproken het komende jaar te werken aan een nadere uitwerking om te komen tot een strategische onderwijshuisvestingsplan, met daarin ook de onderdelen speciaal basisonderwijs, het speciaal (voortgezet) onderwijs en het voortgezet onderwijs. Daarnaast is er een “convenant energietransitie” met het onderwijs (basis en voortgezet) gesloten, waar de ambities zijn verwoord om te komen tot duurzame(re) schoolgebouwen.  Dit wordt uitgewerkt naar een plan van aanpak om te komen tot uitvoering.