In Zwolle slaapt niemand ongewild op straat. Er is tijdelijke (maatschappelijke) opvang beschikbaar en begeleiding gericht op maatschappelijk herstel (en daar waar nodig dagactiviteiten) voor mensen die niet in staat zijn zich op eigen kracht te handhaven in de samenleving.

Criteria

We bieden (tijdelijk) onderdak en begeleiding voor personen die feitelijk of residentieel dakloos zijn geraakt en zich niet op eigen kracht kunnen handhaven in de samenleving, zodanig dat:

  • de zelfredzaamheid en participatie stijgt;
  • het psychosociaal functioneren bevordert;
  • gevaar voor de inwoner of anderen wordt afgewend;
  • verwaarlozing en maatschappelijke overlast wordt voorkomen;
  • zo snel als mogelijk is, doorstroming naar stabiele en duurzame huisvesting plaatsvindt;

Toelichting

Begin 2017 was er sprake van hoge druk op de opvangvoorzieningen in Zwolle (De Herberg en Crisisopvang van Leger des Heils). De bezetting van De Herberg kwam begin 2017 soms boven de 100% uit. De nachtopvang van Leger des Heils zou oorspronkelijk op 31 december 2016 zijn gesloten, gelet op de situatie is begin 2017 besloten om de nachtopvang van Leger des Heils tot april 2017 open te houden. Hierdoor konden we waarborgen dat niemand in Zwolle tegen zijn wil op straat hoefde te slapen en creëerden we tijd om de instroom nader te analyseren en maatregelen te nemen. Gebleken is dat er veel aanmelding voor opvang kwam van buiten het verzorgingsgebied van centrumgemeente Zwolle, met name vanuit een aantal aangrenzende centrumgemeenten. Met deze centrumgemeenten hebben we nadere afspraken gemaakt om enerzijds recht te doen aan de richtlijn voor landelijke toegankelijkheid en anderzijds de druk op de opvangvoorzieningen in Zwolle te doen afnemen. Er wordt sneller afgestemd met centrumgemeenten van herkomst, waardoor cliënten voor opvang sneller kunnen worden terugverwezen naar regio van herkomst (warme overdracht). Hoewel er ook eind 2017 nog sprake is van hoge bezettingsgraad, is deze in de loop van 2017 gestaag afgenomen (begin 2017 gemiddeld boven de 90%, eind 2017 gemiddeld onder de 70%*)

Ondanks de hoge bezetting, zien we met name vanuit De Herberg een relatief snelle doorstroom van dak- en thuislozen naar zelfstandige huisvesting (gemiddelde doorlooptijd is 54 dagen**). Dat sluit aan op de ambitie uit de regionale veranderagenda voor beschermd wonen en maatschappelijke opvang; zo snel mogelijk (weer) zelfstandig wonen.

Bij de crisisopvang en de specifieke voorzieningen voor dakloze jongeren zien we de door- en uitstroom echter stagneren o.a. als gevolg het ontbreken van afdoende passende huisvesting (met name in Zwolle).  We hebben een extern adviesbureau (DSP) ingeschakeld om voor zowel beschermd wonen als maatschappelijke opvang in kaart te brengen welke afspraken regionaal gemaakt moeten worden om door- en uitstroom uit beschermd wonen en maatschappelijke opvang te bevorderen. Doel van dit afsprakenkader is te zorgen voor voldoende, adequate en betaalbare (zelfstandige) huisvesting voor uitstromers vanuit beschermd wonen en maatschappelijke opvang voor de centrumgemeenteregio Zwolle. Dit afsprakenkader bevat enerzijds een opgave per gemeente in regio IJssel Vecht voor extra woningaanbod (spoor I) en afspraken over procesverbetering bij uitstroom (spoor II).

We hebben in Zwolle specifiek aanbod voor dagbesteding en dagactiviteiten voor dak- en thuislozen; Zwolle Actief. Dit is een samenwerkingsverband van diverse instellingen (Limor, Leger des Heils, RIBW GO, Dimence, Tactus en Traverse). Alle dak- en thuislozen in de Zwolse opvang voorzieningen krijgen een individueel traject aangeboden gericht op participatie en gebaseerd op kansen en wensen van de cliënt. Uit evaluatie door het Verwey Jonker Intituut blijkt dat hiermee een landelijk uniek concept is ontstaan, dat zeer effectief blijkt in het bieden van perspectief aan dak- en thuislozen.  Op basis van de uitkomsten van het evaluatie onderzoek is besloten om de aanpak van Zwolle Actief voort te zetten .

* Bron: Concept jaarrapportage Centrale Toegang GGD IJsselland

** Bron: tussentijdserapportage van RIBW GO