Wederzijdse betrokkenheid tussen ouders, onderwijs en voorschool is van belang voor de positieve ontwikkeling van kinderen. Gezinnen en voorzieningen zijn geen strikt gescheiden werelden. Zij werken samen vanuit een gedeelde verantwoordelijkheid aan de ontwikkeling van een kind. Op deze manier kunnen talenten tot bloei komen vanuit het uitgangspunt dat ieder kind een talent heeft wat we willen aanspreken en aanwakkeren. Het werken vanuit één visie, met enkelvoudige aansturing en door het doorbreken van systemen en het delen van voorzieningen kunnen we de kind- en jeugdopgave realiseren.

Criteria

We investeren in een wijk- en kindgerichte samenwerking tussen voorschool, onderwijs en ouders vanuit een gedeelde educatieve en pedagogische verantwoordelijkheid, zodanig dat:

  • Ouders actief worden betrokken, zodat zij weten wat zij kunnen doen om de ontwikkeling van hun kind te stimuleren.
  • Opvoedingsvragen van ouders vroegtijdig worden beantwoord
  • Kinderen en jongeren ruimte krijgen om hun talenten in te zetten en te ontwikkelen
  • Samenwerkende partijen in de wijk (jeugd)opgaven in de wijk meenemen in hun aanpak

Toelichting

In 2017 is nieuwe wetgeving aangenomen, waaronder “Harmonisatie Kinderopvang en Peuterspeelzaalwerk” en “Innovatie en kwaliteit kinderopvang”. Hierin is onder andere geregeld dat per 1 januari 2018 peuterspeelzalen zijn omgevormd tot kinderdagverblijven. Voormalige peuterspeelzalen moeten hiermee gaan voldoen aan de kwaliteitseisen die gelden voor kinderdagverblijven. In afwachting van deze wetten hebben we al eerder gekozen voor een harmonisatie op inhoud en kwaliteit.  Het jaar 2017 stond in het teken van de voorbereiding op een nieuw beleidskader voor Voorschoolse Voorzieningen. In diverse groeps- en individuele sessies met o.a. aanbieders van VVE (Voor en Vroegschoolse Educatie), peuterspeelzaalorganisaties, onderwijs, ouders, kinderopvangorganisaties, sociaal wijkteam, welzijnsorganisaties en anderen zijn ervaringen opgehaald, standpunten gedeeld en speerpunten verwoord. Dit is verwerkt in het nieuwe (concept) beleidskader; deze ligt eerste kwartaal 2018 voor bij de gemeenteraad. De bijeenkomsten hebben zich vooral gericht op de voorbereiding van het nieuwe beleid. Diverse partijen uit de stad hebben individueel en gezamenlijk de ontwikkelingen, speerpunten en samenwerking verkend. Tegelijkertijd zijn er ook de gesprekken met grotendeels dezelfde partners in het kader van de jongerenindex (zie doel 1..5.1) en zijn de ondersteuningsteams op scholen in ontwikkeling. De gesprekken hebben geresulteerd in een nieuw beleids- en subsidiekader op het terrein voor Voorschoolse Voorzieningen.

Met zowel de nieuwe wetgeving als het nieuwe beleidskader wordt de peuteropvang steeds meer gepositioneerd als voorschool, om de doorgaande leerlijn voorschool en onderwijs te versterken. Dit ook in aansluiting op de “Strategische Onderwijsagenda Zwolle 2016-2020”, waarin we aangeven de schotten tussen schoolovergangen weg te halen om krachtige doorgaande leerlijn te realiseren.

De Jongerenraad Zwolle heeft zich afgelopen jaar ingezet op “ Onderwijs, meer dan leren”. Dit komt voort uit het innovatieproces ‘Jeugd Zwolle in beweging’. De gemeente Zwolle, de participatieraad Zwolle en de Jongerenraad Zwolle onderzoeken met dit traject hoe leerlingen en studenten zelf antwoord kunnen geven op de vraag wat ‘meer dan leren’ voor hen betekent en op welke manier we jongeren meer verantwoordelijkheid kunnen geven binnen het onderwijs.